АНАЛІТИЧНА СТОРІНКА








Прокопенко Ю.В. КОУЧИНГ ЯК ЕФЕКТИВНА ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ УСПІШНОГО учня




 Доповідь на тему "Використання елементів ІКТ на уроках іноземної мови: теорія та практика". Романій Е.П.





Методист НМЦ ПТО  у ЗО Семенова Л.О.

Пілотний проект як одна із форм організації інноваційної діяльності в професійно-технічному навчальному закладі


Алгоритми інноваційної діяльності, що пропонуються науковцями педагогічній громадськості, мають певний ступінь узагальнення. Саме тому кінцевий результат роботи, пов’язаної з впровадженням інновацій, в значній мірі залежить від рівня майстерності педагогів-експериментаторів щодо врахування індивідуальних особливостей простору, в якому функціонує  навчальний заклад. В зв’язку з цим, етап, що передує остаточному формулюванню завдань запланованої експериментальної роботи, як правило, достатньо тривкий та клопіткий. Він пов'язаний з необхідністю скрупульозно враховувати особливості внутрішніх та зовнішніх чинників  конкретного середовища в якому проводиться експериментальна діяльність.
Сучасною формою дослідницької діяльності на першому етапі впровадження інновацій є пілотний проект. Він дозволяє переконатися в ефективності застосування обраних технологій до їх введення у постійне використання. Серед основних задач пілотного проекту – освоєння членами творчої групи певних технологій, визначення та планування організаційних і технічних заходів, які мають бути реалізовані на етапі повномасштабного впровадження.
Окремо зазначимо, що в значній мірі остаточне формулювання завдань дослідно-експериментальної роботи залежить від чисельності виконавців та рівня інноваційної діяльності.
Пілотний проект, як одна із форм організації інноваційної діяльності в професійно-технічному навчальному закладі, знайшов прихильників в ДНЗ «Запорізький центр професійно-технічної освіти водного транспорту». В зазначеному навчальному закладі в режимі пілотного проекту творчою групою, яка складається з методиста Семенової О.В., викладача дисциплін професійно-теоретичного циклу Луценко О.В. та викладача іноземної мови Романій Е.П., виконуються роботи щодо впровадження елементів розвиваючого навчання в систему викладання професійно-теоретичних дисциплін. Особливу увагу творча група приділяє формуванню ефективних пізнавальних стратегій учнів. На поточному етапі своєї діяльності творчий колектив визначився щодо першочергових завдань, серед яких:
- поповнення «методичної скарбнички» конкретними прикладами впровадження елементів зазначеної технології з метою їх подальшої систематизації;
- створення інформаційно-методичного простору в межах запорізького регіону для залучення педагогічної спільноти до обговорення зазначених методичних питань та обміну передовим досвідом.
В зв’язку з цим, програма пілотного проекту передбачає постійно діючу «точку контакту» у вигляді  блогу, який планується використовувати  для обміну інформацією зацікавлених даними методичними питаннями педагогічних працівників.  На блозі розміщене звернення до педагогічної спільноти з пропозицією (для бажаючих) надсилати авторські «методичні перлини», які ілюструють процес формування ефективних пізнавальних стратегій учнів ПТНЗ на основі впровадження елементів розвиваючого навчання.
Для розкриття суті явищ, які досліджуються творчою групою, наведемо аналіз навчальної вправи (Предмет: «Організація обслуговування в ресторанах». Тема уроку: «Подача солодких страв». Викладач: Луценко О.В.), що формує стратегію запам’ятовування теоретичного матеріалу з урахуванням індивідуальних особливостей кожного учня (див. таблицю).

Вправа «Коментар до фільму»: Сформулювати алгоритм подачі солодких страв на основі відеоматеріалу «Фламбування фруктів».
Результати надпредметного характеру, які планується отримати по завершенню вправи: Осмислення учнями індивідуальних особливостей запам’ятовування теоретичного матеріалу.

Таблиця. Аналіз вправи «Коментар до фільму». (Предмет: «Організація обслуговування в ресторанах». Тема уроку: «Подача солодких страв». Викладач: Луценко О.В.)

Номер етапу
Номер кроку
Елемент вправи
Викладач
Учень
Активна або пасивна фаза
Характеристика
дій
Активна або пасивна фаза
Характеристика дії
1 етап
1 крок
Пояснення нового матеріалу за планом:
-   підготовка столу до подачі солодких страв;
-   характеристика посуду для подачі солодких страв;
-   асортимент солодких страв;
-   способи подачі солодких страв;
-   подача фруктів-фламбе.

Активна фаза
Вербальна форма викладання основного навчального матеріалу
Пасивна фаза
Аудіювання
2 крок
Демонстрація англомовного фільму на тему «Фламбування фруктів» (за сюжетом   офіціант демонструє техніку фламбування фруктів).
Пасивна фаза
Візуалізація навчального матеріалу з метою його подальшої деталізації
Пасивна фаза
Спостереження в ускладненій формі (вид ускладнення: необхідність самостійного перекладу звукового супроводу з англійської мови на українську)
2 етап
3 крок
Повторний  перегляд англомовного фільму на тему «Фламбування фруктів», але без авторського  звукового супроводу.
Звуковий супровід виконують учні, коментуючи українською мовою дії офіціанта при фламбуванні фруктів.

Активна фаза
Корекційні дії по відношенню до дій учня
Активна фаза
Перша спроба переводу інформації на внутрішній план: відтворення навчального матеріалу у вербальній формі з опорою на зоровий образ
4 крок
Самостійна робота учнів по створенню схеми (алгоритму) організації обслуговування при подачі солодких страв.
Пасивна фаза
Індивідуальна допомога відповідно до затребуваності
Активна фаза
Друга спроба переводу інформації на внутрішній план: схематичне (алгоритмічне) відтворення навчального матеріалу з опорою тільки на свій внутрішній образ
3 етап
5 крок
Підведення підсумків щодо виконаної вправи
Активна фаза
Аналіз результату
Активна фаза
Аналіз процесу запам’ятовування (осмислення індивідуальних прив’язок нової інформації  до тієї, що вже учнем засвоєна)

Примітка. При створенні схем учні можуть використовувати окремі літери, слова, речення, додаткові символи, різноманітні графічні елементи тощо. Задача учня полягає у тому. щоб створити індивідуальну «шпаргалку», яка б мала невеликий розмір, але містила достатньо великий об’єм інформації. Перевага  такого способу запису – компактність та більш висока швидкість зчитування інформації. Але така форма – сугубо індивідуальна. Вона відтворює особистісні акценти щодо інформації, яка є важливою для запам’ятовування з точки зору конкретного учня.

Викладачі-експериментатори впевнені, що акцентування  уваги учнів на індивідуальних особливостях процесу запам’ятовування теоретичного матеріалу значно підвищить якість їх професійної підготовки.
Творчий колектив ДНЗ «Запорізький центр професійно-технічної освіти водного транспорту» запрошує до обговорення зазначених методичних питань педагогічних працівників ПТНЗ різного галузевого спрямування.




Методист НМЦ ПТО  у ЗО Семенова Л.О.
Педагогічна майстерність завжди актуальна

Педагогічна майстерність (за визначенням А.І. Щербакова) – це «синтез наукових знань, умінь і навичок методичного мистецтва і особистих якостей» викладача. Загальновизнано, що високий рівень педагогічної майстерності забезпечують гуманістична спрямованість діяльності, професійна компетентність, педагогічні здібності та педагогічна техніка. Іншими словами, для майстрів своєї справи характерними є висока доцільність та результативність педагогічної діяльності за рахунок оптимальності у виборі засобів досягнення мети, творчого підходу до вирішення проблем й розвинутої комунікативності.
Але, оскільки педагоги, викладачі як і актори та керівники – люди публічних професій, то їм одночасно притаманні й риси лідерів. А саме:
-         їх професійна діяльність базується на баченні майбутнього;
-         впевненість у своїх силах збалансована адекватним розумінням ризиків;
-         у досягненні мети вони захоплені, сміливі, наполегливі;
-         викликають довіру, вміють переконувати, згуртовують своїх прихильників, втілюють мрії в реальність.
Саме так можна охарактеризувати особисті якості творчої групи викладачів ДНЗ «ЗЦПТОВТ», що реалізує інноваційний пілотний проект локального рівня за темою «Формування ефективних пізнавальних стратегій учнів ПТНЗ на основі впровадження елементів розвиваючого навчання та інформаційно-комунікаційних технологій у систему викладання професійно-теоретичних дисциплін».
Їх діяльності притаманні ініціатива та творчий підхід до організації навчального процесу. Вони самостійно, спираючись на рефлективний аналіз,   конструюють інноваційні, педагогічно доцільні прийоми взаємодії з учнівською молоддю. Тобто, можна вважати, що творчою групою сформовано достатньо індивідуальний стиль професійної діяльності.
Які вимоги є визначальними при підготовці та проведенні конкретного навчального заняття? Як визначити домінуючі цілі поточного заходу? Як спланувати ефективну діяльність учнів на уроці? Яким навчальним методам та прийомам віддати перевагу та наскільки вони доцільні у даній ситуації? Які наочні приладдя мають найбільшу психолого-педагогічну цінність? Як створити позитивний емоційний фон при проведенні навчального заняття? Як спрогнозувати хід уроку та яка ймовірність реалізації прогнозу? Які утруднення можуть виникнути у навчальної групи або окремих її учнів у ході навчального заняття, як їх попередити? Ці та багато інших питань обмірковуються викладачами творчої групи при підготовці до кожного наступного контакту з учнівською молоддю.
Але серед розмаїття педагогічних проблем найбільшу увагу колектив однодумців  ДНЗ «ЗЦПТОВТ» приділяє питанням впровадження елементів розвиваючого навчання у практику викладання. Вони впевнені, що крім навчальних досягнень, що оцінюються відповідністю знань та вмінь вимогам державного стандарту освіти, сформованість у учнів таких особистісних якостей, як допитливість та інтелектуальна ініціатива є обов’язковим результатом навчального процесу.
Їх модель навчання базується на сучасному варіанті системи відомого психолога – дидакта Л.В. Занкова.
Зауважимо, що психологічним фундаментом концепції Л.В. Занкова є наступна теза автора: надійною основою свідомого й міцного засвоєння знань буде лише той навчально-виховний процес, який стане ефективним джерелом загального розвитку учнів. Відомо, що в основу експериментальної дидактичної системи Л.В. Занкова  покладено 5 принципів, які забезпечують реалізацію основної ідеї:
1)    Навчання на високому рівні складності.
2)    Залучення дидактичних одиниць, що вивчаються, у різноманітні функціональні зв’язки.
3)    Поєднання чуттєвого та раціонального пізнання.
4)    Осмислення учнями процесу навчання.
5)    Розвиток усіх учнів, незалежно від рівня їх учнівської зрілості.
Як справедливо вважає творча група ПТНЗ, суттєвою опорою при практичній реалізації навчального процесу за  зазначеними принципами можуть бути сучасні інформаційні технології: вони сприяють диференціації та індивідуалізації навчального процесу, дозволяють розробляти методику викладання предметів, зосереджуючи увагу на організації пізнавального процесу учнів з урахуванням основ розвиваючого навчання, надають можливість залучення молоді до активної роботи не тільки на уроці, але і в позаурочний час.
Наприклад, для підвищення ефективності використання навчального часу викладачі професійно-технічних дисциплін ДНЗ «ЗЦПТОВТ» достатньо часто  звертаються до електронної презентації, яка істотно полегшує роботу (реалізація 1-го та 2-го принципів концепції Л.В. Занкова). Різноманітні ілюстрації, карти, схеми, невеличкі відеоролики та аудіокоментарі дуже швидко дозволяють учням засвоїти та переробити великий обсяг інформації (поєднання слухового та зорового сприйняття інформації підвищують результативність до 65%).
        

Активне включення у навчальний процес таких інструментів Веб 2.0, як блоги, дозволяє комфортно для викладачів та учнів реалізувати 5-й принцип концепції Л.В. Занкова (розвиток усіх учнів, незалежно від рівня їх учнівської зрілості). Створені викладачами блоги lucenko-zp.blogspot.com та  english-zp.blogspot.com. надають можливість учням користуватися електронними версіями підручників, презентаціями за поточними навчальними темами, додатковим матеріалом з завданнями підвищеної складності, приймати участь у позаурочних конкурсах тощо. 



Проблеми, що пов’язані з формуванням ефективних пізнавальних стратегій учнів, цікавлять не тільки педагогічних працівників ДНЗ «ЗЦПТОВТ». З огляду на це, у червні 2015 року творча група створила тематичний блог metod.skarbnychka@gmail.com  для обговорення зазначеного напряму інноваційної діяльності з педагогічною спільнотою регіону. На блозі розміщуються аналітичні матеріали та найбільш вдалі методичні розробки  уроків та виховних заходів.  Наприклад, розробка виховного заходу за темою «Культура харчування»  викладача теоретично-професійних дисциплін Луценко О.В., яка певний час знаходилась на блозі, зайняла ІІІ місце на конкурсі «Профтехосвіта на зламі століть», що проводився журналом «Профтехосвіта» з 01 грудня 2014 року по 20 квітня 2015 року.
Члени творчої групи з метою поширення передового педагогічного досвіду щиро запрошують зацікавлених колег, які відкриті до діалогу та мають бажання організувати процес роботи з учнями по-новому, надсилати свої творчі доробки (методичні «перлинки», власні аналітичні матеріали,  конструктивні коментарі тощо) за зазначеною вище адресою.

Література

1.     Занков Л. В. Избранные педагогические труды. – М.: Дом педагогіки, 1999.
2.     Плигин А.А. Познавательные стратеги школьников (Монография). – М.: Профит Стайл, 2007, 528 с.





Луценко О.В. , викладач ДНЗ ЗЦПТОВТ 
Семенова Л.О. , методист НМЦ ПТО у ЗО

Впровадження елементів розвиваючого навчання в традиційну систему викладання предметів професійно-теоретичних дисциплін


У сучасному суспільстві навряд чи знайдеться людина, яка буде заперечувати думку про те, що освіта є одним із найважливіших духовних надбань.
Результатами освіти вважають:
-         навчальні досягнення учнів, які оцінюються в залежності від ступеня відповідності знань та умінь вимогам державного стандарту;
-         сформованість особистісних якостей (мова йде про допитливість, рівень зацікавленості, інтелектуальну ініціативу тощо).
Іншими словами, одним із підсумків навчання повинен бути розвиток учнів.
У практиці сучасної освіти теза «освіта веде за собою розвиток» часто тільки проголошується педагогічними працівниками. Нажаль, чітке усвідомлення того, що конкретно і як розвивається через особистісний досвід учня, відсутнє. Тому, викладачі ДНЗ «Запорізького центру професійно-технічної освіти водного транспорту» зацікавились дослідженням цієї проблеми.
Спираючись на вхідну діагностику рівня навчальних досягнень першокурсників, викладачі зробили висновок щодо необхідності використання у навчально-виробничому процесі елементів розвиваючої освіти. У зв’язку з цим, предметом педагогічного дослідження було обрано «формування пізнавальних стратегій учнів при викладанні предметів професійно-теоретичних дисциплін». Мета - залучення учнів до активної пізнавальної діяльності.

Перші ж кроки в зазначеному напрямі яскраво продемонстрували свою результативність: рівень засвоєння учнями навчального матеріалу значно покращився.
Сутність інноваційної діяльності викладачів ДНЗ «ЗЦПТОВТ» полягала у особливостях поєднання модулів навчального матеріалу, з яких конструюється заняття. В логіці побудови навчальної діяльності учнів під час уроку робився акцент на формуванні алгоритмів пізнавальних процесів з подальшим їх використанням.
Принципи, що покладено в основу структурування уроку, сприяють створенню у учня «скарбнички ефективних дій», тобто різноманітних пізнавальних стратегій. Наприклад, в узагальненому варіанті стратегія освоєння теоретичних знань складається з наступних частин:
-         розуміння призначення теоретичних знань (цілі);
-         знайомство зі змістом (читання тексту);
-         виділення ключових елементів знань (наукових понять);
-         аналіз ключових понять;
-         раціоналізація запам’ятовування;
-         створення особистісного сенсу;
-         аналіз взаємозв’язків;
-         побудова моделі розуміння сукупності теоретичних знань;
-         застосування створеної моделі.
Проілюструвати вище сказане можна за допомогою прикладу, що описує дидактичні засоби організації освітнього процесу задля формування у учнів стратегії освоєння теоретичних знань з теми «Травлення та засвоєння їжі», яка вивчається в рамках навчальної дисципліни «Фізіологія харчування, санітарія та гігієна».

Таблиця. Дидактичні заходи щодо складових частин стратегії освоєння теоретичних знань

Ефективні елементи стратегії
Дидактичні засоби мікро- та макрорівня освітньої технології
Розуміння призначення теоретичних знань (цілі);





Знайомство зі змістом навчального матеріалу;
виділення ключових елементів знань (наукових понять);
аналіз ключових понять.






Раціоналізація запам’ятовування.





Створення особистісного сенсу.

Аналіз взаємозв’язків.

Побудова моделі розуміння сукупності теоретичних знань.


Застосування створеної моделі.

Вербальна презентація мети, сенсорний запис мети (сформувати знання про травлення та засвоєння їжі в організмі людини; розвити пізнавальну самостійність учнів; виховати свідому потребу у раціональному збалансованому харчуванні).

Мінімізація теоретичного матеріалу теми «Травлення та засвоєння їжі» шляхом проведення лекції з елементами бесіди та демонстрація презентації і відеоматеріалу з метою виділення центральних ланок, визначення їх співвідношення з попереднім досвідом, порівняння, перегрупування, об’єднання в цілісну систему. (Розкриття змісту понять «травлення», «травний тракт», «підшлункова залоза», визначення функцій та особливостей роботи травного тракту).

Осмислення матеріалу, продуктивне запам’ятовування на основі підтвердження фактів в режимі дослідницької діяльності: учням пропонується з’їсти шматочок хліба та від слідкувати початкову стадію розщеплення складних вуглеводів на прості.

Переформулювання у термінах «звичних понять» та конструкцій.

Порівняння власних формулювань з науковими.

Побудова моделі (схеми, таблиці) раціонального збалансованого харчування на основі отриманої інформації.


Виконання вправ різної складності: з прямим і зворотним порядком дій, «від простого до складного», з комплексним використанням знань у співвідношенні з раніше вивченим матеріалом (інтеграція).
Обов’язкове використання знань у життєвих ситуаціях учня.

Введення елементів розвиваючого навчання в традиційну систему викладання предметів професійно-теоретичних дисциплін дозволило відійти від репродуктивної технології і зробити крок до більш якісного навчання. Вибраний підхід є сплавом життєвого досвіду, індивідуальних переваг та об’єктивних, заданих у навчанні норм виконання дій.

Немає коментарів:

Дописати коментар